SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 5190 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَجَاءَ مَعَ الرَّسُولِ فَإِنَّ ذَلِكَ لَهُ إِذْنٌ قَالَ أَبُو عَلِىٍّ الْلُّؤْلُؤِيُّ سَمِعْتُ أَبَا دَاوُدَ يَقُولُ قَتَادَةُ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ أَبِي رَافِعٍ شَيْئًا

 

Ebu Hureyre r.a.'den (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

 

"Biriniz bir yemeğe davet edilir de ( o davet'e ev sahibinin gönderdiği) elçiyle gelirse bu (eve girmek hususunda) kendisi için bir izindir."

 

Ebu Dâvûd dedi ki: Denildiğine göre Katâde, Ebû Rafi'den hiçbir şey  işitmemiştir.

 

Ebu Alı el Lulüî dedi ki: Ben Ebu Davud'u şöyle derken işittim. "Katâde Ebu RafT den hiçbir şey işitmemiştir."

 

 

İzah:

Mahir: Katade r.a.’ın müdellis olduğu bu durum’un da hadis’i zayıflatan bir unsur olduğu bilinmekte ise de hadislerini alma konusunda endişe’ye mahal yoktur; zira Şu’be gibi bir ravi kendisinden bir çok rivayetlerde bulunmuştur ki Şu’be sika’dır. Bu sistem de de Müslim’in sahihinde Katade’nin bir-çok rivayetine şahid olabilirsiniz.  

 

Bir kimsenin diğer bir kimseyi bir dâvetçi ile evine dâyet etmesj halinde, davetlinin, davetli olduğu eve elçi ile birlikte gelmesi, içeri germesi için de bir izin anlamına geldi­ğinden içeri girmesi için ayrıca bir izin istemesine ihtiyaç yoktur.

 

Bununla beraber, ihtiyaten izin istemesi iyi olur. Özellikle ev, erkekler için ayrılmamışsa o zaman bu ihtiyata riâyet etmek daha iyi olur. Nitekim Rasulu Ekrem efendimiz, Suffa ashabını Hz. Ebu Hureyre aracılığı ile da­vet ettiği zaman onlar kapıya Hz. Ebu Hureyre ile birlikte geldikleri hal­de, yine içeri girmek için izin istediler. Beyhakî, "Bir kimse yanında dâ­vetçi olsa bile içinde ecnebi kadın bulunan bir eve kesinlikle giremez" de­miştir.

 

Davetlinin yanında dâvetçinin veya elçinin bulunmaması halinde ise izin istemeden içeri girmek asla caiz değildir.